Potřebujete si konečně užít delší výlet, aniž byste se museli stresovat, jestli jste si vzali obrovské sousto? Nejste zrovna živý typ, ale přesto potřebujete vyrazit na hory s partou? Nebo už jste poctivě podlehli módní vlně elektrokol? Ať už je váš důvod pro výběr elektrokola jakýkoli, objasníme vám, na co si dát při jeho koupi pozor, a poradíme vám, jak vybrat elektrokolo, které vás nikdy nezklame.
Obsah článku
- Srovnání nejlepších elektrokol
- Jak vybrat elektrokolo
- Rám elektrokola a jak to vybírat
- Rozhodující jsou i velikosti kol (přední a zadní)
- Jak funguje motor elektrokola
- Jak přepravovat kola
- Dojezdy elektrokol
- Baterie — typy baterií a jak dlouho se nabíjí
- Displej na elektrokolech
- Cena elektrokola (jednotlivé cenové škály)
- Nejlepší značky elektrokol
- Legislativa a důležité upozornění
- Často kladené otázky při výběru kola (FAQ)
Srovnání nejlepších elektrokol
Začněme tím, že zjistíme, jaké druhy elektrokol jsou v na trhu, jaké jsou jejich přednosti a nevýhody a které kolo je pro vás to pravé.
1. Horská elektrokola
Jsou samozřejmě naprostým opakem městských elektrokol. Jsou výjimečně užitečná pro drsnou krajinu a jsou stvořena pro jízdu v terénu. Horská elektrokola proto bývají připravena s odpruženými vidlicemi, vodou poháněnými brzdami a pokročilejšími vychytávkami. Mají 7-10 převodů a jsou vyráběna s důrazem na kvalitu a odolnost. Překážkou může být jejich vyšší pořizovací cena nebo hmotnost.
TIP na článek: Nejlepší horská elektrokola
2. Silniční elektrokola
Nejnovější kategorií jsou pouliční elektrokola, která díky zdokonalení pomocných rámů v současnosti umožňují i netrénovaným cyklistům držet ve stoupáních krok s těmi trénovanými. Zároveň si kolo zachovává svou charakteristickou rychlost skutečně i na rovinkách a má skvělé vlastnosti jako standardní pouliční kolo. Geometrie těchto kol zpravidla vychází z pohodlnějších linií pouličních kol nebo gravelbiků a jsou osazena rozsáhlejšími pneumatikami.
TIP na článek: Nejlepší silniční elektrokola
3. Městská elektrokola
Jak název napovídá, jedná se o elektrokola, která vás bezpečně dopraví do práce, na nákup nebo do školy. Městská elektrokola jsou lehčí, a také ovladatelnost je snazší. Městská elektrokola mají nejčastěji nižší rám pro pohodlné nasedání a sesedání a od nynějška jsou standardně vybavena nezbytnými ozdobami, jako jsou integrovaná světla, ochranným krytem na řetěz nebo stojany, nosiče a blatníky. Jedná se však o kola plánovaná do města na dobře udržované ulice a rozhodně se nemusíte bát, že se při jízdě zašpiníte.
TIP na článek: Městská elektrokola
4. Skládací elektrokolo
Lehké a kompaktní elektrokolo, které si můžete vzít s sebou na cesty nebo na různé příležitosti. Ale nekoukejte na jízdu v terénu, skutečně je dojezd častěji nižší kvůli menší baterii. Na krátké výlety nebo dojíždění do práce je však neuvěřitelné.
TIP na článek: Nejlepší skládací elektrokola
5. Celoodpružené elektrokolo
Při výběru celoodpruženého jízdního kola je třeba zvolit výšku zdvihu odpružení v závislosti na terénu, který potřebujete projet. Čím vyšší je zdvih, tím náročnější terén kolo zvládne, zejména ve sjezdech, ale na rovném a náročném terénu ztrácí efektivitu šlapání a rychlost. Zároveň platí, že čím více je kolo navržené pro sjezd, tím je pevnější a těžší.
TIP na článek: Celoodpružená kola
6. Dětské elektrokolo
Dětská elektrokola mají rámy, které jsou vyrobeny s velmi pohodlnou geometrií, na 26″ kolech a 14″ obrysech, což zaručuje skvělou ovladatelnost. Nezapomeňte při jízdě zajistit své děti i sebe, zejména kvalitní a spolehlivou jezdeckou ochrannou helmou.
TIP: Nejlepší dětské elektrokolo – jak vybrat to správné?
7. Levná elektrokola
Název „levná elektrokola“ berte s nadhledem. Jde o jakékoliv elektrokolo, které je nabízeno v bazaru, výprodeji nebo jiné akci. Ale stále disponuje stejnými vlastnostmi jako ostatní zmíněná kola.
8. Krosová elektrokola
Pravidelně se navíc vyskytují pod názvem treková nebo trekingová elektrokola. Jsou kompromisem mezi horskými a městskými elektrokoly s rozšířeným středem. Budete si je moci vzít do hor, kde vás nezaskočí náročnější terén. Krosová elektrokola jsou flexibilní, mají dlouhý dojezd a nadprůměrnou odolnost. Pravidelně mají odpruženou vidlici, ale nekoukejte na další výbavu nebo ozdoby, budete si je muset zakoupit souběžně s potřebami vaší osoby.
Typ elektrokola | Určení | Výhody | Nevýhody |
Městské | Doprava po městě | Výbava (blatníky, světla, stojánek, nosič) | Nevhodné na náročnější povrchy |
Krosové | Do města i přírody | Univerzální využití | Omezená výbava |
Horské | Do náročného terénu, pro sportovní a adrenalinové zážitky | Hydraulické brzdy, vyšší počet převodů a odolná konstrukce | Vyšší pořizovací cena, a omezená výbava |
Skládací | Do města, na krátké vzdálenosti | Nízká hmotnost, skladnost, výbava kola (např. blatníky, světla, stojánek a nosič) | Krátký dojezd |
Jak vybrat elektrokolo
Na začátku vypadá elektrokolo jako klasické kolo, ale musíte přitom pominout pár detailů. V každém případě jeho schopnost posílat do pedálů silnou míru energie z něj dělá úžasný cyklistický zázrak, díky kterému budete jízdu na kole zbožňovat, ať už je profil trati jakýkoli. Díky elektrickému pohonu, baterii a řídicí jednotce vám elektrokolo může pomoci dle toho, jak moc si přejete kompenzovat vaše šlapání. Ano, musíte šlapat stejně jako na běžném kole, ale elektrokolo vám šlapání zjednoduší a skutečně náročnou nebo dlouhou jízdu na dálku zpříjemní.
Navíc vám pomůže rozjet se a nepoleví ani v drsné krajině — i tak si musíte dobře rozmyslet, které elektrokolo si vyberete. Elektrokolo je ideálním dopravním prostředkem nejen pouze pro seniory, jak se v minulosti často říkalo, ale pro všechny cyklisty, kteří chtějí čas od času poznat kouzlo jízdy na kole efektivně i neaktivně. Záleží jen na vás a na vaší povaze a zdraví, jak moc budete využívat pomoc elektrického kola. Budování wellness, posilování fyzické kondice, hubnutí, obnova a udržování kondice nebylo nikdy jednodušší. A nezáleží na tom, jak jste staří!
Téma, které řeší více zájemců
Ještě stále se setkáváme s názorem, že elektrické kolo je spíše pro starší jedince nebo jedince s omezenou hybností. Tento závěr však není správný. Na kvalitním elektrokole může jezdit skutečně i nejlepší závodník. Kromě rozšíření ekologického pohonu a klidného provozu je zřejmou výhodou dlouhý dojezd, který by pro řadu z nás bylo mimořádně obtížné ujet na klasickém kole. V neposlední řadě nabízejí elektrokola vysokou úroveň posily. V případě, že neplánujete sportovat, je třeba elektromotoru postupně pomáhat. Na večírek nebo návštěvu dorazíte jako noví a bez propoceného trička.
Koneckonců, elektrokola nejsou určená jen do města a na cesty do práce. Na takovém kole navíc vyrazíte do terénu nebo na lesní cesty. To ale nejsou dostatečné důvody, proč e-kolo pořídit. Superlativů o elektrokolech je mnoho. Ale samozřejmě existuje i několik překážek. Jednou z nejvýznamnějších je bezesporu vyšší pořizovací cena. Zatímco běžné horské kolo pořídíte za pár tisíc, u jejich elektronických partnerů tomu tak často není. Navíc využívání elektromotoru vyžaduje větší péči než obvyklé pastorky, zejména v rámci standardního napájení. V neposlední řadě musíte myslet na váhu kola. Ale nestresujte se, vše vám objasníme níže.
Jaké základní otázky si položit?
Než začnete uvažovat o tom, jaké elektrokolo si pořídit, je třeba si odpovědět na několik jednoduchých otázek. Odpovědi vás navedou na správnou cestu k nalezení toho správného elektrokola pro vás.
Kdo bude na elektrokole jezdit?
Dáma, muž, vyšší nebo nižší cyklista, jezdec těžší nebo lehčí konstituce, začátečník nebo profík, mladík nebo senior? Stručně řečeno, identita jezdce je při výběru elektrokola mimořádně důležitá a je zásadní vybrat elektrokolo na míru konkrétnímu cyklistovi a jeho konkrétním fyzickým potřebám a schopnostem.
K čemu budu elektrokolo používat?
Sníte o každodenním ježdění, nebo o rekreačních vyjížďkách? Přejete si svižný dopravní prostředek do práce nebo odolný kus, který zvládne jízdu v drsném terénu? Důvod vašich jízd vám napoví, jaké e-kolo si vybrat a zda se přikloníte k městskému nebo horskému modelu.
Kolik jsem ochoten zaplatit za e-kolo?
Částka, kterou jste ochotni za elektrokolo utratit, je navíc při výběru elektrokola mimořádně důležitá. V případě, že je vaším cílem pouze příležitostné využívání elektrokola, je nepodstatné za něj utrácet statisíce, ale v případě, že víte, že budete jezdit po těžkém terénu a dávat sobě i kolu zabrat, rozhodně se při nákupu elektrokola nezdráhejte utratit velké peníze. Získáte kvalitní elektrokolo se špičkovými komponenty, které skutečně udělají rozdíl při výdrži kola.
Na co se zaměřit při výběru elektrokola
1. Volba rozměru kola
Správná velikost elektrokola je alfou a omegou pohodlné a optimistické jízdy na elektrokole. Elektrokolo by vám mělo být šité na míru, a protože jsme všichni různého vzrůstu a tělesných typů, běžné tabulky jsou zavádějící a pravidelně se mění od jednoho výrobce k druhému a od jedné kategorie k druhé. Proto je skvělý nápad poradit se konkrétně s obchodníkem, abyste objevili správný rozměr elektrokola pro vás, ale i osobní pocit pro usednutí na elektrokolo.
Odborníci nás nabádají, abychom vybírali nikoliv podle postavy, ale podle svého individuálního pocitu po usednutí na elektrokolo. Obecně se říká, aby se cyklista postavil rozkročmo nad rám elektrokola, tak aby byla trubka rámu zhruba 5 cm od rozkroku. Pro pohodlnou jízdu je navíc důležitá správná poloha sedla, takže byste při sezení mohli jednoduše dosáhnout na pedály spolu s patou. Jakékoli ovlivňování pánve při jízdě je nežádoucí a pravděpodobně brzy zjistíte, že je jízda nepohodlná.
Ať už je to jakkoli, můžete si také zvolit rozměr rámu v závislosti na pozici, kterou zaujmete při jízdě na kole. Několik jedinců preferuje jízdu ve vzpřímené poloze, jiní sedí v tzv. sportovní poloze. Z tohoto důvodu je lepší si před nákupem vyzkoušet různé velikosti a vybrat si elektrokolo podle toho, jak se vám na něm bude dobře jezdit.
2. Hmotnost a nosnost kola
Hmotnost elektrokola je trvale vyšší než u běžného kola, a to především kvůli hmotnosti motoru a baterie. Pokud tuto skutečnost během jízdy díky pomoci motoru příliš nepocítíte, je hmotnost elektrokola navíc mimořádně důležitá. Těžší elektrokola se lépe pohybují v obtížné krajině, ale jsou náročnější na ovládání.
Na druhou stranu e-kolo s nižší hmotností nabízí mnohem lepší péči, ale jízda v terénu je pro jezdce náročnější. O hmotnosti elektrokola dále rozhoduje jeho rám — zejména materiál, ze kterého je vyrobeno. Karbonové a lehké hliníkové rámy jsou lehčí než ocelové rámy. Kromě toho je třeba si uvědomit, že těžší elektrokola mohou vozit i těžší jezdce — takže údaje o nosnosti elektrokola jsou navíc důležitým údajem při výběru, zejména pro vyšší a robustnější jezdce.
Rám elektrokola a jak to vybírat
Hliník nebo karbon?
Levnější úpravy mají rámy vyrobené z větší části z hliníku. Hliník celkem vyniká slušnou tuhostí, ale je navíc velmi těžký. Dražší modely mají rámy z karbonu, který je velmi lehký. Na druhou stranu je karbon také velmi křehký — není vhodný pro nárazy (může se rozštípnout a je problematické ho opravit). Ještě před samotnou koupí elektrokola, by mohlo být skvělým nápadem alespoň zvenčí posoudit pevnost a předně provedení jednotlivých dílů. Právě tato místa jsou nejvíce ohrožena opotřebením.
tabulka velikosti kol pro dospělé
Výška v rozmezí | Kola s výškou rámu (v palcích) |
150-160 cm | 15-16“ |
160-165 cm | 16-17“ |
165-175 cm | 17-18“ |
175-185 cm | 19-20“ |
185-195 cm | 21-22“ |
Nad 195 cm | 23-24“ |
Nejvyšší možná hmotnost výrobku ukazuje, kolik toho může unést. Proto při koupi myslete na svou hmotnost, dále na zavazadla a různé doplňky. V případě, že je to možné, snažte se nepřekročit předepsanou nosnost. V opačném případě se mohou díly rychleji opotřebovat. Většina elektrokol unese až 120 kilogramů, ale navíc existují modely s mnohem vyšší hmotností. V případě, že nemáte viditelnou nadváhu, neměli byste se stresovat kolem faktické nosnosti.
Tabulka velikosti kol pro děti
Výška v rozmezí | Kola s výškou rámu (v palcích) |
90-110 cm | 12“ |
100-120 cm | 16“ |
115-130 cm | 20“ |
125-155 cm | 24“ |
Specifická Tabulka rámu dle výšky postavy pro více kol
Výška postavy | Označení | Silniční s koly 28“ | Trekingová a krosová s koly 28“ | Horská s koly 27,5“ a víše | Horská s koly 29“ |
Do 165 cm | S | Do 44 cm | 16“ | 16“ | 15“ |
160-175 cm | M | Do 48 cm | 18“ | 18“ | 17“ |
175-185 cm | L | Do 52 cm | 20“ | 20“ | 19“ |
185-200 cm | XL | Do 55 cm | 22“ | 22“ | 21“ |
Nad 195 cm | XXL | 58-60 cm | 24“ | 24“ | 23-24“ |
1. Velikost rámu dle délky nohou
Strategie mezer — tato strategie je mimořádně jednoduchá. Jako hlavní měřítko slouží délka vašich nohou z vnitřní strany — od třísel k patě (chodidlo stojí pravidelně na zemi). Postavte se rozkročmo na elektrokolo tak, aby horní část rámu byl mezi vašima nohama, špička sedla se dotýká vaší páteře a vaše chodidla byla běžně na zemi (ne na špičkách!). Otvor mezi vašimi slabinami a rámem by měl být asi 5-6 cm (tj. měli byste být schopni do této mezery volně vložit ruku).
Vzorcová strategie — naměřenou vnitřní stranu nohy (prostor mezi tříslem a zemí, v cm) vynásobte 0,56 a vydělte 2,54, abyste získali předepsanou míru obrysu v palcích:
vnitřní strana nohy x 2,56 / 2,54 = výsledek velikosti rámu v palcích
2. Ověřte si velikost rámu jízdou
Je to jako s autem. Na webu nebo v katalogu vypadá neobyčejně, ale jakmile se na něm projedete, někdy zjistíte, že to zkrátka a dobře není úplně ono. V rámci stejného způsobu je lepší se na vybraném elektrokole projet před koupí. Tento způsob je výborný, ale navíc i nejproblematičtější. V ideálním případě nemusí být špatný nápad si pronajmout e-kolo a vyzkoušet si ho. V podstatě si vyberete prodejnu jízdních kol, která nabízí e-kolo, které hledáte, a spojíte se s ní.
Většinou jsou obchodní zástupci a majitelé horliví cyklisté a vědí, jak je rozhodující vyrazit na zkoušku na e-kolo. Existují obchody s jízdními koly, které mají pár e-kol k pronájmu, a to skutečně na celý víkend. A skutečně, pokud si u nich e-kolo nakonec objednáte, dodají vám ho k zapůjčení zdarma.
Rozhodující jsou i velikosti kol (přední a zadní)
- 16″ a 20″ – skládací a dětská elektrokola
- 28″ – silniční, trekingová a krosová elektrokola
- 26″, 27,5″, 27,5″+ a 29″ – horská elektrokola
Největší zmatek je samozřejmě kolem rozměrů kol u horských elektrokol — na trhu jsou dnes tři velikosti a obecně se prosazuje velikost 26″ – tedy čtyři velikosti kol v součtu. Jaký je mezi nimi rozdíl a existuje jasná nejlepší volba? Naštěstí neexistuje. Každý z rozměrů má své klady a zápory a je lepší pro odlišné druhy využití.
Popišme si horská kola
26″ – s nimi začalo celé velké období horských kol a elektrokol. V dnešní době je můžete objevit na elektrokolech z druhé ruky a nová kola se s touto velikostí již neprodávají.
29″ – nástupce 26″ kol. Tato míra způsobila při vstupu na trh velký rozruch (vždyť to byl obrovský skok z 26″ rovnou na 29″). Snad nejpopulárnějším průkopníkem byl u nás Jarda Kulhavý. Kola 29″ mají svá specifika a vychytávky vycházející z většího rozměru.
27,5″ – nejmladší rozměr horských kol, která jsou nejoblíbenější. Cyklisté, kteří byli spokojeni s velikostí 26″, si velice rychle na tuto velikost zvykli.
27,5″+ – tato zvláštní míra 27,5″+ není nic jiného než kolo o rozměru 27,5″, poctivé s rozsáhlejšími plášti (téměř 3,00″). Takové objemné pláště mají od nynějška znatelný vliv na větší šířku kola, proto přívlastek „+“. To je vše. V zásadě se využívají na horských kolech vytyčených pro jízdu po stezkách nebo v jiném problematickém terénu, kde výraznější hmotnost a vzduchový polštář pláště lépe eliminuje a zároveň umožňuje mnohem lepší držení stopy díky většímu kontaktu s povrchem.
29″ vpředu a 27,5″ vzadu — V poslední době několik modelů horských elektrokol obsahuje kombinaci obou velikostí kol — větší 29″ vpředu s menším pláštěm a menší 27,5″ nebo 27,5″+ se širším pláštěm. V tomto případě se výrobci snaží vytěžit to nejlepší z obou rozměrů a maximálně zlepšit jízdní vlastnosti elektrokola. Čas a kilometry nadšenců ukáží, zda to může způsobit opravdu znatelný kvalitativní posun (na papíře to může být), nebo spravedlivý závěr v rámci přehrabování se v tom nejlepším.
Výhody a nevýhody při výběru kol
Výhody | Nevýhody |
Svoboda pohybu bez ohledu na terén, věk, pohlaví | Těžší jízda při vybité baterii |
Nemusíte se moc zpotit | Vyšší cena |
Procestuje více území | |
Pojedete zlehka i do kopce | |
Procvičíte se cestou do práce | |
Kompenzuje výkon mezi partnery | |
Ekologický druh cestování |
Jak funguje motor elektrokola
Jak funguje elektrokolo? Pod tímto pojmem si představíte kolo, které je vybaveno elektromotorem (akcelerátorem), řídicí jednotkou a baterií, která dodává energii pohonu. Tato baterie během jízdy uvolňuje energii, takže ji musíte pravidelně dobíjet — podobně jako to děláte se svým telefonem. Pohonná jednotka zase slouží jezdci, který šlape do pedálů, k lehčímu šlapání. Tuto pomůcku lze obvykle zcela vypnout. Ať je to jakkoli, jízda na elektrokole bez zapnutého pohonu je mnohem náročnější, protože bychom měli brát v úvahu vyšší hmotnost celé konstrukce.
Elektromotor je bez příkras mozkem elektrokola a při výběru kvalitního elektrokola je mimořádně důležité myslet na druh elektromotoru a jeho schopnosti, které vám přinesou potěšení z jízdy. Vybírat budete ze dvou nejběžnějších druhů elektromotorů, středového elektromotoru a nábojového elektromotoru.
- Středový elektromotor je nejvyšší špičkou a zdobí nejmodernější a nejkvalitnější elektrokola. Jak název napovídá, nachází se ve středu elektrokola a poskytuje vrcholné zpracování, skvělou ovladatelnost a neuvěřitelné nastavení. V pozdější době se navíc středový motor stal jakýmsi standardem a vybírá si ho obrovská většina jezdců.
- Nábojový elektromotor se nachází ve středu elektrokola — zejména ve zdvihovém náboji. Je ideální pro pohodlnou jízdu a navzdory tomu, že jeho výkon je menší, odměnou může být nižší pořizovací cena. Z tohoto důvodu je v podstatě nastaven na městská a krosová nebo trekingová elektrokola, kde svou práci splňuje skvěle.
Jak přepravovat kola
Nejdůležitější je pravděpodobně samotná hmotnost, která u většiny elektrokol přesahuje dvacet kilogramů. Péče o takové elektrokolo je proto velmi náročná. Pokud nemáte velkou dodávku, kam se kompletní elektrokolo pohodlně vejde, chtělo by to zvolit rozumný druh nosiče na auto. Na trhu jich je mnoho, ale ne všechny jsou vhodné pro přepravu elektrokol. Ve skutečnosti je většina nosičů určena pro standardní kola, která nejsou vybavena baterií a motorem, a jsou tedy mnohem lehčí a kompaktnější než elektrokola. Neustále kontrolujte nosnost nosiče. S ohledem na hmotnost elektrokola nebo různých elektrokol je nutné zvolit vhodný a předepsaný druh připojení nosiče k vašemu automobilu.
Na trhu jsou samozřejmě již nyní k dispozici nosiče, které jsou přizpůsobeny hmotnosti kola, ale není jich mnoho. U těchto druhů je třeba vzít v úvahu další náklady na nákup. Při výběru navíc myslete na své možnosti. Jak jsme již zmínili, elektrokolo není nejlehčí a starat se o něj nebo ho někam zvednout a usadit nemusí být jednoduchý úkol. Proto při výběru myslete na tuto perspektivu a zvažte, zda vy nebo další členové rodiny dokážete elektrokolo zvednout například na střechu auta v případě střešního nosiče.
- Střešní nosiče
- Nosiče na zadní dveře
- Nosiče na tažné zařízení
Dojezdy elektrokol
Výrobci demonstrují chod elektrokola obvykle za „ideálních podmínek“, kdy předpokládají, že máte novou baterii, pohybujete se v jednoduché krajině, ideálně na rovné silnici, a máte nad ním kontrolu. Výrobci se často pokoušejí údaj o délce jízdy navýšit, a proto navíc uvádějí, že prodloužení závisí na vnějších podmínkách.
Obecně uváděné hodnoty dojezdů elektrokol:
- 40-60 km (motor v náboji kola, snímač otáček kliky, baterie 250-300 Wh)
- 60-80 km (motor v náboji kola, snímač otáček kliky, baterie 400 Wh)
- 80-110 km (motor v náboji kola nebo uprostřed rámu, snímač otáček kliky, baterie 500 Wh)
- 70-200 km (motor v rámu, tenzometr snímající sílu šlapání, baterie 300-500 Wh)
Na čem tedy závisí celkový dojezd elektrokola?
- na kapacitě baterie
- na druhu motoru a jeho výkonu
- na tom, zda řídicí jednotka měří zátěž na pedálech nebo na poctivých obrazovkách
- na tom, zda otáčíte klikami na valivém odporu pneumatik, hmotnosti cyklisty
- v rychlosti na vnějších podmínkách, jako je povrch cesty, stoupání, vítr, teplota na zvolené úrovni asistence elektrického pohonu
Tabulky s porovnání pro dojezdů různých druhů elektrokol
Tým CykloGuru sestavil tabulku s jednotlivými dojezdy elektrokol v závislosti na hmotnosti.
Dojezd městských elektrokol
Dojezdy v kilometrech -> | Turbo | Sport (eMTB) | Tour | Eco |
120 kg (celkově) | 60 km | 65 km | 85 km | cca 150 km |
110 kg (celkově) | 65 km | 70 km | 90 km | cca 165 km |
100 kg (celkově) | 65 km | 80 km | 100 km | cca 170 km |
90 kg (celkově) | 75 km | 85 km | 105 km | cca 185 km |
80 kg (celkově) | 75 km | 90 km | 110 km | cca 190 km |
Poznámka: kg (celkově) = jezdec + kolo + výbava
Údaje platí za těchto podmínek:
- Průměrná rychlost dosahuje 18 km /h (na asfaltové rovné cestě).
- Motor od Bosch Active Line.
- Baterie 500 Wh.
- Vzorek jemný do města a řazení manuální.
- Frekvence šlapání dosahuje 60 otáček /min.
- Slabý vítr.
Dojezd Trekingových a krosových elektrokol
Dojezdy v kilometrech -> | Turbo | Sport (eMTB) | Tour | Eco |
120 kg(celkově) | 50 km | 55 km | 65 km | 120 km |
110 kg (celkově) | 55 km | 59 km | 75 km | 125 km |
100 kg (celkově) | 55 km | 60 km | 80 km | 135 km |
90 kg (celkově) | 55 km | 65 km | 85 km | 145 km |
80 kg (celkově) | 60 km | 70 km | 90 km | 155 km |
Údaje platí za těchto podmínek:
- průměrná rychlost dosahuje 22 km /h (zpevněné i nezpevněné cesty)
- Motor od Bosch Active Plus
- Baterie 500 Wh
- Vzorek do lehkého terénu a řazení manuální
- Frekvence šlapání dosahuje 60 otáček /min
- Mírný vítr
Dojezd horských elektrokolo
Dojezdy v kilometrech -> | Turbo | Sport (eMTB) | Tour | Eco |
120 kg(celkově) | 30 km | 35 km | 40 km | 65 km |
110 kg (celkově) | 35 km | 35 km | 45 km | 70 km |
100 kg (celkově) | 35 km | 40 km | 45 km | 75 km |
90 kg (celkově) | 35 km | 40 km | 45 km | 75 km |
80 kg (celkově) | 40 km | 42 km | 50 km | 80 km |
Údaje platí za těchto podmínek:
- průměrná rychlost dosahuje 20 km /h (kopcovité cesty)
- Motor od Bosch Performance Line CX
- Baterie 500 Wh
- Vzorek do hrubého terénu a řazení manuální
- Frekvence šlapání dosahuje 60 otáček /min
- Slabý vítr
Baterie — typy baterií a jak dlouho se nabíjí
Když se ptáte, jak vybrat kvalitní elektrokolo, nesmíte vynechat údaje o baterii elektrokola, která je skutečným srdcem kola. Na výběr je několik druhů baterií, přičemž nejběžnější jsou zatím lithiové baterie s napětím 36 V — výjimkou však nejsou ani 48V. Baterie se také dělí podle druhu oblasti umístění na rámové, nosičové a integrované.
- Integrované baterie jsou v současnosti nejpoužívanější, a to především díky jejich integraci do rámu elektrokola. To nejenže zvyšuje atraktivitu vzhledu elektrokola, ale také zajišťuje lepší ochranu baterie před poškozením v případě pádu nebo krádeže. Umístění baterie uprostřed elektrokola má navíc pozitivní vliv na těžiště, a kolo se tak stává mnohem lépe ovládatelné.
- Rámové baterie jsou namontovány na rámu elektrokola a opět nabízejí ideální vyvážení a vrcholný design.
- Nosičové baterie vyniká svými pořizovacími náklady, stejně jako jednoduchou manipulací a hmotností. Nejčastěji je k vidění na městských a turistických elektrokolech, kde je pro tento způsob jízdy adekvátní a poskytuje ideální vlastnosti pro jízdu ve městě a na obtížném povrchu.
Při výběru kvalitního elektrokola je také důležité sledovat kvalitu baterie a její životnost. Při nákupu je vhodné vybírat kvalitní značky, které jsou v ideálním případě vybaveny elektronickým systémem BMS, který prodlužuje životnost baterie. Kromě toho je nutné myslet na správné nabíjení baterie. Po krátké jízdě nebo během přestávek ji budete moci nabít. V případě, že na elektrokole nebudete jezdit delší dobu — obvykle v zimě — je nutné baterii nabíjet často, minimálně na 20 % její kapacity.
Jak skladovat baterii
Dobré skladování baterie celkově prodlužuje její životnost. Po skončení cyklistické sezóny a při odložení elektrokola nebo při jeho delším nepoužívání skladujte Li-Iontové baterie v nabitém stavu. Když je totiž kolo vypnuté nebo je baterie vně rámu kola, odebírá se z baterie zanedbatelný proud. Obvykle je to způsobeno zařízeními, která jsou součástí baterie a která mají malý, ale stálý odběr. V důsledku toho doporučujeme pouze dobít baterii na 50 % její plné kapacity každé 3 měsíce, když se kolo delší dobu nepoužívá. Baterii lze skladovat při teplotách mezi 0° a 20 °C, teploty pod bodem mrazu nebo skutečně tropické teplo jsou pro baterii nepříznivé, a to jak z hlediska kapacity, tak z hlediska provozu.
Pokud uskladníte baterii již vybitou, nebudete ji moci znovu nabít. Obvykle je to kvůli zařízením uvnitř baterie, která odpojí řídící elektroniku baterie (BMS) od kontaktů baterie, pokud napětí baterie klesne na delší dobu pod povolenou mez. Takovou baterii pravděpodobně nelze dobít běžnou nabíječkou. I když existují strategie, jak takovou poškozenou baterii „obnovit“, je lepší si od takového stavu udržet strategický odstup. Typicky proto je tak důležité dobít baterii co nejdříve po příjezdu z cesty.
Přezimování baterie
Baterie často tvoří až 1/3 ceny elektrokola, takže se vyplatí o ni řádně pečovat. Pokud bude elektrokolo přes zimu stát, vyjměte baterii a uložte ji mimo kolo. Baterie nemají rády změny teplot, takže baterii bude nejlépe v domácnosti při teplotě mezi 10-20 °C. Odborníci doporučují ukládat baterii nabitou na přibližně 50-60 % a často ji kontrolovat. Je bezpodmínečně nutné nenechat ji běžet jen tak „na prázdno“.
Jednou za měsíc zkontrolujte, zda nabití nekleslo pod 40 %, a pokud ano, dodejte baterii energii na doporučených 50-60 %. A ptáte se, proč ne rovnou na 100 %? Ve shodě s odborníky více než jedno nabití baterie na plnou kapacitu ji při dlouhodobém odložení devastuje. Pokud není okamžitě energie uvolněna v rámci jízdy, chemické části baterie se rychleji znehodnocují. Takže pozor na to!
Jak se dlouho nabíjí
Po každé, byť krátké jízdě je vhodné baterii dobít. Akumulátoru to neublíží, naopak to zaručí jeho skvělou kondici a delší životnost. Nabíjejte baterii při pokojové teplotě a vždy využívejte originální nabíječku dodanou výrobcem elektrokola. Po jízdě nechte baterii vychladnout, neměla by se nabíjet, dokud je ještě teplá nebo jakkoli poškozená. Zhruba při každém třetím nabíjení byste měli baterii dobíjet přes noc, a to i přesto, že je ve stavu „zcela nabito“ bude ukazatel svítit zeleně, aby se baterie mohla tzv. zformátovat a všechny články baterie byly nabité na plnou kapacitu.
PowerTube 400 | PowerTube 500 | PowerTube 625 | PowerTube 625 | PowerTube 750 | |
Systém | Bosch 2 | Chytrý systém | Bosch 2 | Chytrý systém | Chytrý systém |
Typ montáže | V rámu — horizontální i vertikální | V rámu — horizontální i vertikální | V rámu — horizontální i vertikální | Rám | Rám |
Napětí | 36 V | 36 V | 36 V | 36 V | 36 V |
Kapacita | 11 Ah | 13,4 Ah | 13,4 Ah | 14,4 Ah | 19,2 Ah |
Energetický obsah | cca 400 Wh | cca 500 Wh | cca 500 Wh | cca 545 Wh | cca 725 Wh |
Hmotnost | 2,9 kg | 3 kg | 2,9 kg | 3 kg | 4 kg |
Rozměry v mm (Horizontální / Vertikální) | 349 x 84 x 65 /349 x 65 x 84 | 345 x 84 x 65 /345 x 65 x 84 | 349 x 84 x 65 /349 x 65 x 84 | 338 x 93 x 81 | 344 x 95 x 100 |
Kompaktní nabíječka | 50 % nabití za 2,5 h /100 % za 6,5 h | 50 % nabití za 3,5 h /100 % za 4,5 h | |||
Standartní nabíječka | 50 % nabití za 1,5 h /100 % za 3,5 h | 50 % nabití za 1,7 h /100 % za 4,5 h | |||
Rychlá nabíječka | 50 % nabití za 1 h /100 % za 2,5 h | 50 % nabití za 1,2 h /100 % za 3 h | |||
4A nabíječka | 50 % nabití za 1,7 h /100 % za 4,5 h | 50 % nabití za 1,8 h /100 % za 4,9 h | 50 % nabití za 2,3 h100 % za 6 h |
Externí crossover baterie | Baterie pro více míst | Spodní trubková baterie | Baterie zadního nosiče | Nabíječka | |
Typ | PAS B6 (lithium-iontová) | PAS B6 (lithium-iontová) | PAS B5 (lithium-iontová) | PAS B5 (lithium-iontová) | PAS C10(50/60 Hz) |
Watt – hodiny | 410 Wh | 500 Wh | 500 Wh | 400 Wh | |
Kapacita | 11 Ah | 13,4 Ah | 13,6 V | 11 Ah | |
Napětí | 36,5 V | 36 V | 36 V | 36 V | 220-240 V |
Doba nabíjení | cca 3,5 h | 4 h | 4 h | 3,5 h | |
Hmotnost | 2,8 kg | 3 kg | 3 kg | 2,9 kg | Velikost v mm184 x 86 x 50 |
Životnost baterie
Pro začátek je dobré si říci, co všechno ovlivňuje životnost a opotřebení baterie. Vše začíná u samotného cyklisty, jeho hmotnosti a zejména způsobu jízdy (jak často využívá elektromotor, zda jezdí svažitou krajinou na baterie atd.). Zde pravděpodobně není co objasňovat a je jasné, že čím méně toho od baterie požadujete, tím déle vám bude sloužit ve skvělé kondici.
U většiny elektrokol zvládne baterie více než 1 000 nabíjecích cyklů, tj. nabíjení a vybíjení baterie, což naznačuje životnost přes 3 roky v případě, že byste na elektrokole jezdili každý den. Ve skutečnosti je pravděpodobnější, že baterie vydrží v ucházející kondici (s pomalu se snižujícím výkonem a kapacitou) více než 10 let. Opotřebení se po této době pohybuje v řádu desítek procent.
Jak otestovat baterii elektrokola
Pokud si nejste jistí správnou funkcí baterie, existuje spousta servisů, kde vám udělají kompletní diagnostiku. Pokaždé ale chtějte protokol ohledně odvedené práce.
Jak oživit baterii elektrokola
Opravdu většina baterií je vybavena elektronikou, která je chrání před přebíjením. Při oživování se proto snažte sledovat časy uvedené v návodech k použití. V případě, že si přejete dodat energii v hospodě u silnice, dejte baterii na nabití nejméně na 2 hodiny. Pár minut jí neprospěje. Baterie se během nabíjení zahřeje, což je zcela typické. Při nabíjení baterii rozhodně nedávejte na slunce nebo ji nenabíjejte při vysokých teplotách! Při nabíjení používejte nabíječky dodávané výrobcem elektrokola. Předejdete tak skutečnému poškození.
Displeje na elektrokolech
Na předních řidítkách kola najdete ovládací panel, který vám poskytne údaje o vaší jízdě, ujetých kilometrech nebo čase jízdy. A co je nejdůležitější, dozvíte se, jaká je úroveň nabití nebo vybití baterie. Kromě toho budete panel využívat k ovládání a volbě úrovně elektrické pomoci. Většina jízdních kol nabízí přibližně 3 až 5 těchto úrovní. Čím více regulačních úrovní, tím více možností nastavit pro vás ideální úroveň pomoci. Samotný pohon můžete samozřejmě úplně vypnout, ale pak musíte zohlednit to, že celá kostra něco váží a kolo je těžší, než jsme zvyklí, takže se vám nebude jezdit tak dobře jako na běžném kole.
V každém případě je elektrokolo určeno spíše k využívání elektrické pomoci. Po několika prvních jízdách také zjistíte, že motor prostě skutečně nechcete vypínat. Můžete si také vybrat panel podle technické zdatnosti klienta. Existují základní modely, které pracují s jediným tlačítkem, nebo interaktivní mediální varianty s LCD displejem a řadou pokročilejších funkcí. Záleží na vás, které ovládání je pro vás pohodlnější. Základní modely budou rozumnější pro seniory nebo jezdce, kteří se nepotřebují při jízdě zabývat se zbytečnými složitostmi.
Cena elektrokola (jednotlivé cenové škály)
V následujících tabulkách naleznete náš výběr podrobný výběr nejlepších elektrokol. V tabulce naleznete nejen cenu, ale také typ, rám, umístění motoru, dojezdovou vzdálenost a další užitečné parametry a spesifikace.
Srovnání cen vybraných elektrokol
Leader Fox Altar 2020 | Crussis E-Largo 7,5 2020 | Leader Fox Vivalo 2019 | Leader Fox Harlan 2019 | Apache Tuwan MX-I 2019 | Crussis e-Cross 2019 | |
Typ | Horské | Horské | Městské | Skládací | Horské | Trekové / krosové |
Rám | Pánský | Pánský | Dámský | Unisex | Unisex | Pánské |
Motor | Středový | Středový | Středový | Středový | Středový | Nábojový |
Umístění baterie | Integrovaná do rámu | Integrovanádo rámu | Integrovanádo rámu | Za sedlovkou | Integrovanádo rámu | Integrovanádo rámu |
Max. dojezd | 80-120 km | 130 km | 80-120 km | 80-120 km | 160 km | 100 km |
Hmotnost | 24,4 kg | 25,5 kg | 22 kg | 23 kg | 21,5 kg | |
Cena | 43 990 Kč | 39 990 Kč | 37 990 Kč | 32 990 Kč | 36 990 Kč | 28 990 Kč |
Nejlepší kola z roku 2022
Haibike SDURO HardNine 7 | Crussis E-Largo 8,7- S | Devron 20122 20“ | Cyclamatic CX 4 | Ratikon eCT 8.1 | Crussis e-Country 7,7-S | |
Typ | Horské a trekové | Horské a trekové | Skládací | Skládací | Městské | Městské |
Motor | Yamaha PW-ST | Bafang MAX Drive | Etrotek ETM-HUB10A-FR | Středový | Vinka 250 W | Bafang MAX Drive, centrální |
Dojezd | 180-200 km | až 150 km | až 100 km | až 80 km | až 80 km | až 150 km |
Baterie | 630Wh | Panasonic 17,5 Ah / 630 Wh | 13 Ah, Phylion | 360 W | V nosiči, Phylion | Panasonic 17,5 Ah |
Kola | 29“ | 29“ | 20“ | 20“ | 28“ | 27,5“ |
Cena | 82 000 Kč | 57 000 Kč | 30 000 Kč | 30 000 Kč | 25 000 Kč | 51 000 Kč |
Nejlepší značky elektrokol
1. KMT Elektrokola
Firma po celý rok nabízí široký sortiment, a že je z čeho vybírat. Ale je tu drobný háček. Výrobci si zřejmě neuvědomují, že je jen málo lidí, kteří mají dostatek peněz, a proto je nabídka vcelku nedostupná. Takové horské kolo vás přijde minimálně na 110 000 Kč a například silniční a městská začínají na hranici 63 000 Kč.
2. Crussis kola
Málokdo nabízí tak široký sortiment jako značka Crussis, vybírat budete z několika stovek, většinou horských nebo krosových kol. Od této značky neobjevíte skládací kola, ale dodává mnoho městských modelů, přestože jsou ve srovnání s terénními druhy v menšině. Co v nabídce tohoto výrobce neobjevíte, jsou cenově dostupná elektrokola. Cena nejlevnějšího elektrokola se totiž blíží 30 000 Kč, přední dražší přesahuje 100 000 Kč.
Solidním bodem elektrokol Crussis je bezesporu dojezd, velmi často se můžete setkat se 150 nebo 170 km, výjimkou nejsou ani modely s dojezdem 200 km. Z výroby jsou tato elektrokola připravena s převažujícím elektromotorem Bosch, který běžně nabízí nadstandardní regulaci 500W a více.
3. Leader fox elektrokolo
Značka nabízí zajímavé modely a na rozdíl od ostatních mají jiné cenové rozpětí. Ale i tak si nachystejte minimálně 30 000 Kč. A pokud budete mít opravdový zájem, vyčíhněte si slevové dny.
4. Haibike elektrokolo
Jejich nabídka je zajímavá především designově. Kola umožňují pohodlné ježdění a jejich dojezd činí i 200 km. Ovšem, pokud se podíváme na jejich nabídku, musíme se trochu obrnit. Přeci jen o kolu za 269 000 Kč si necháme jen zdát.
5. Rock machine elektrokolo
Posledním našim výběrem je Rock Machine elektrokolo. Značku jsme vybrali záměrně, protože…
- Kdysi oblíbená značka se bude muset velmi dobře snažit obnovit důvěru zákazníků.
- Mnoho uživatelů hlásí, že kola disponují nekvalitními komponenty a hmotnost kola je vysoká (a špatně se s ním manipuluje).
- Sice disponují i levnějšími modely, ale ty byly při výrobě odbyty, takže stejně musíte sáhnout po dražší řadě.
V tomto případě jsme vám chtěli ukázat, proč je důležité si firmy a výrobky neustále prověřovat. Výše zmíněné značky nabízejí i testovací jízdy po různých cestách (podle typu kola si vyberete kam zajedete třeba na víkend).
Legislativa a důležité upozornění
Silniční provoz je rapidně omezen různými právními opatřeními. Kromě toho musí vozidla, včetně běžných jízdních kol, splňovat zákonné podmínky. Jak se však na elektrokola dívají zákony? Co je ještě elektrokolo a co je od nynějška považováno za elektrické vozidlo? Můžeme legálně vyjet s elektrokolem na ulici bez povolení (řidičského průkazu) a ochranné pokrývky hlavy?
Jak zákon vnímá elektrokolo?
Všechna vozidla s jakýmkoli motorem, která mají být provozována v otevřených ulicích, musí splňovat podmínky stanovené různými zákonnými pokyny. Výjimku tvoří vozidla, která jsou uvedena ve zvláštních nařízeních a zákonech. V případě elektrokol se typicky jedná o Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2002/24/ES ze dne 28. března 2002 o schvalování dvoukolových a tříkolových vozidel — v primární kapitole se doslovně uvádí: Směrnice není určena pro tato vozidla…
- Vozidla s maximální konstrukční rychlostí nepřesahující 6 km/h.
- Vozidla určená pro obsluhu chodci.
- Vozidla určená pro použití osobami se zdravotním postižením.
- Vozidla určená k použití v soutěžích na silnici i mimo ni.
- Vozidla, která již byla v provozu před datem použitelnosti směrnice 92/61/EHS.
- Traktory a stroje používané pro zemědělské nebo podobné účely.
- Vozidla určená především k zábavě v terénu, která mají symetricky uspořádaná kola s jedním kolem vpředu a dvěma koly vzadu.
- Jízdní kola s pedály, která jsou vybavena pomocným elektromotorem s maximálním trvalým výkonem 0,25 kW, jehož výkon se postupně snižuje, dokud se motor nevypne, když vozidlo dosáhne rychlosti 25 km/h nebo dříve, pokud cyklista přestane šlapat. Ani jejich konstrukční části nebo technické celky, pokud nejsou určeny k montáži do vozidel, na která se vztahuje tato směrnice.
Pozn.: Tato vyhláška se nevztahuje na schvalování typu jednotlivých vozidel, ale na členský stát, který jej uděluje musí uznat každé schválení typu konstrukční části nebo děleného specializovaného celku, které je povoleno podle této vyhlášky, a nikoli podle srovnávacích vnitrostátních opatření.
Jaké parametry musí e-kolo splňovat?
Elektrokolo nesmí být vyrobeno s elektromotorem s výkonem vyšším než 250 W nesmí být absolutně poháněno tímto motorkem, ten může cyklistovi pouze pomáhat. Motor je tedy uváděn v činnost pro zrychlování cyklisty, přesněji řečeno, jakmile cyklista začne zrychlovat, motor se sepne a výrazně pomáhá při zrychlování. V každém případě může pomáhat až do extrémní rychlosti 25 km/h. Po dosažení této rychlosti se motor musí vypnout. V podstatě se musí vypnout na tak dlouho, dokud cyklista nepřestane zrychlovat nebo nezačne brzdit.
Je způsob, jak zvýšit rychlost kola s asistencí
Ano. Jsou servisy a jednotlivci, kteří nabízejí ochromení omezovače rychlosti. Když je omezovač ochromen, mohou elektrokola s dopomocí dosáhnout rychlosti přes 55 km/h. V každém případě takto upravené jízdní kolo nemá na ulici co dělat. Z pohledu zákona se od nynějška jedná o elektrokolo, které podléhá schválení, zápisu, a proto se na takové kolo pohlíží jako na neregistrované motocyklové vozidlo, které nesmí být na ulici.
Postih od policie bude v tu chvíli srovnatelný s jízdou na neregistrovaném motocyklu bez platného povinného ručení a dalších požadovaných náležitostí daných vyhláškou o dopravě. Zároveň taková úprava bude s největší pravděpodobností brána jako porušení podmínky záruky. Riskujete poškození baterie nebo motoru a náklady na opravu zpravidla začínají od 5 000 Kč výše.
Mohu tedy jezdit na svém elektrokole po ulici, ale mohu na něm navíc jezdit po cyklostezkách?
Jak jsme si již objasnili, pokud elektrokolo splňuje všechny předpoklady stanovené zákonem, je považováno za běžné jízdní kolo. Platí pro něj stejná pravidla a omezení. Stručně řečeno — tam, kde budete moci jezdit na běžném kole, budete jezdit na elektrokole.
Často kladené otázky při výběru kola (FAQ)
1. Jaká je maximální rychlost elektrokola a lze ji zvýšit?
O maximální rychlosti z kopce rozhoduje vaše odvaha a není nijak omezena, ale nejvyšší rychlost podle zákona nesmí překročit 25 km/h s asistencí motoru — budete moci samozřejmě jet rychleji pod vlastní kontrolou. Existuje však tzv. čipování motoru, které omezovač rychlosti odstraní a nabízí lepší a vyšší rychlost s asistencí — takto upravené elektrokolo však nyní nesplňuje evropskou směrnici o používání elektrokol v ulicích.
2. Podle čeho si vybrat elektrokolo?
Prvním krokem při přípravě výběru je volba správného druhu, městská a skládací elektrokola mají kratší dojezdy a nižší výkon, zatímco krosová a horská elektrokola jsou vhodnější pro delší tratě a jízdu v terénu. Možná je dobré si předem stanovit cenový limit, protože investování do e-kola se nejčastěji pohybují v řádech desetitisíců. V tu chvíli hledejte v tomto cenovém rozpětí co nejlepší parametry pro daný typ elektrokola, např. co nejdelší výdrž baterie. Kromě toho stojí za zvážení i další zajímavosti, jako je počet převodů nebo výbava.
3. Jaké jsou rozdíly mezi dámskými a pánskými modely?
Na první pohled se zdá, že jsou naprosto stejné. Jenže dámské e-kolo je přizpůsobeno ženským tělesným rozměrům, zejména s užšími řídítky, rámem se sníženou horní trubkou, kratším představcem a tvarem sedla.
4. Jak elektrokolo nabít a jde to i za jízdy?
Nabíjení elektrokola je mimořádně jednoduché. Pouze připojte baterii k nabíječce a poté ji zapojte do sítě, a přitom budete moci baterii vyjmout z rámu elektrokola. Baterii nemůžete nabíjet za jízdy, ale můžete využít širokou organizaci nabíjecích stanic podél cesty.
5. Jak dlouho jedna baterie vydrží?
Výrobci udávají jako průměrnou životnost nových baterií 600 až 1000 plných nabíjecích cyklů. Ale životnost je hodně ovlivněna v rámci údržby a péči o baterii.