Pláště a duše jsou ze všech dílů kol tím prvním, co je potřeba vyměnit, především za předpokladu, že vše funguje, jak má. Proto jsme sestavili tento stručný a cenný návod, který vás provede celým a často matoucím světem pneumatik. Náš rádce se zabývá následujícími body – Kdy měnit pláště, Jak vybrat správný rozměr plášťů pro vaše kolo a Jak vybrat správnou velikost duše a ventilku.
Obsah článku
Kdy je dobré vyměnit pláště kol?
Pláště se nejčastěji mění z důvodu opotřebení nebo různých defektů, které je činí nepoužitelnými. Kromě toho mají pneumatiky omezenou životnost plášťů a časem se rozpadají, a to i v případě, že kolo nepoužíváte. Jak ale poznáte opotřebované nebo prošlé pláště? Následující nezaměnitelné příznaky vám je pomohou odhalit:
1. Nejsou patrné žádné známky opotřebení běhounu. Jedná se o malé škrábance ve středu běhounu. Ne všechny pneumatiky je však mají.
2. Běhouny nebo hnací kola (v případě, že nějaké jsou) jsou ztraceny nebo poškozeny. Středová oblast se opotřebovává od začátku, ale záběry po stranách mohou navíc zmizet nebo se poškodit.
3. Pokud uvidíte kostru pneumatiky, máte za sebou konec její životnosti.
4. Nerovnoměrně tvarovaný běhoun. To může být způsobeno nedostatečným nebo nadměrným nahuštěním nebo chybným tvarováním kostry.
5. Proražení pneumatiky mohou způsobit i malé trhliny a mezery, ve kterých uvízly kamínky, kousky dřeva, skla apod.
6. Plášť je po datu použitelnosti v případě, že se začne štěpit guma, nebo v případě, že se design a nosiče začnou odlupovat.
7. Nitě po stranách pláště se začnou uvolňovat.
Musíte si všímat různých příznaků, protože některé signály jsou odlišné, od těch výše zmíněných. Pokud některý z nich uvidíte, okamžitě vyměňte pláště:
- Časté defekty
- Obtížné řízení
- Hlasité tření
- Prokluzování a špatná přilnavost při brždění
- V zatáčkách má kolo špatnou stabilitu
Pro jakou velikost pláště sáhnout?
Nejméně náročný a nejrychlejší způsob je podívat se na rozměr vašeho stávajícího pláště. Na boku by měla být čísla, která zobrazují jeho vnější průměr a šířku. Pro ilustraci, mohou vypadat takto – první číslo vám odhalí průměr nebo velikost kola a druhé číslo je šířka pláště. Na trhu se setkáte konkrétně se třemi rozměry:
- Anglické míry se udávají v palcích: 26×2,0 a 29×2,40
- Francouzské rozměry v milimetrech: 700x32c a 700x25c
- Třetí normou je ISO/ETRTO, která se rovněž měří v milimetrech, na plášti uvidíte šířku, která je zapsána jako první, zatímco druhé číslo udává vnitřní průměr, nikoliv ten vnější.
V případě, že nemůžete zjistit rozměrové údaje na svém současném plášti (což je nepravděpodobné), zde jsou uvedeny nejběžnější velikosti:
- 700c. – Nejběžnější rozměr pro silniční, krosová, gravelová a hybridní kola
- 650c. – Běžný rozměr pro menší silniční a některá gravelová kola
- 26″– Starší horská a městská kola. Tyto modely stále najdete v hypermarketech a rozsáhlých obchodech
- 27.5″– Středně velká horská kola, která nabízejí směs vlastností horských kol 26″ a 29″
- 29″– Běžná velikost horských kol
- 12/16/20/24″– Pro dětská kola
Zatímco správná šířka je základ, nemůžeme opomenout ani šířku pláště. Obvykle proto, že vaše kolo, ráfky nebo ráfkové brzdy nemusí být schopné zvládnout větší plášť. Takže v případě, že sáhnete po koupi větší možnosti, ujistěte se nade vší pochybnost, že pro začátek sedí na vaše kolo. Nejběžnější šířky plášťů jsou:
1. Silniční kola: od 23 mm do 32 mm. Nejběžnější šířka je 25 mm. Ne všechna kola umožňují větší šířku než 28 mm.
2. Horská kola: od 1,9″ u horských kol do 5″ u tzv. fat bike. Ne všechny modely a druhy horských kol mají mimořádně široké pláště
3. Krosová kola: 28 až 35 mm. Pláště širší než 33 mm jsou v závodech UCI zakázány
4. Gravelová kola: 32 až 50 mm. Ne všechna horská kola mají dostatečný prostor pro mimořádně široké pláště
5. Hybridní a městská kola: 30 až 40 mm. Nejčastější šířkou je však 32 mm
Vybíráme duši a velikost ventilku
Vnitřní rozměr duše musí být stejný jako rozměr pláště (první číslo je pro anglické a francouzské rozměry). Jinými slovy, pro silniční kolo s pneumatikou 700×25 budeme potřebovat vnitřní rozměr duše 700. U horských kol s rozměrem 29×2,5 potřebujeme vnitřek duše o rozměru 29 palců. Po naplnění vzduchem se duše roztáhne, takže ji lze použít na kolech s odlišnou šířkou. Ujistěte se, že šířka pláště je v rozmezí velikosti vaší duše, a také aby byl ventilek vhodný pro vaše kolo. Existují hned dva nejběžnější druhy ventilků:
- Galusco ventilek – Úzké ventily s malou maticí na špičce, která se odšroubuje a po nějaké době se znovu našroubuje.
- Standardní ventil nebo automatický ventil – Jsou stejné jako automobilové ventily, jednoduše odšroubujete čepičku a nafouknete je.
- Autoventilek se nevejde do mezery uvnitř ráfku, která je vytyčena pro galuskový ventil. V každém případě lze galuskový ventil použít pro autoventilek, ale jen pokud máte adaptér.
Může existovat i třetí typ ventilu, který se nazývá Dunlop, ale ten není běžný. Nakonec je ještě nezbytné věnovat pozornost délce ventilu. V případě, že máte vysoké ráfky, budete potřebovat delší ventily. Tolik k našemu zásadnímu přímému vstupu do světa plášťů na kola a vnitřních rozměrů duší. V budoucnu se podrobněji podíváme na odlišné druhy plášťů pro silniční, horská a gravelová kola.