Brzdový systém je v blízkosti hnacího ústrojí každého vozidla nejdůležitějším prvkem důležitou součástí celého systému. U jízdního kola tomu obvykle není jinak. Abyste zajistili, že vaše brzdy budou pracovat efektivně, s co nejmenší námahou a co nejmenším opotřebením kola, je důležité zaměřit se na menší cyklistické komponenty. Dnes se zaměříme na analýzu a výběr vyhovujících brzdových destiček.
Obsah článku
- Podívejme se na tvar destiček
- Ideální odvod tepla
- Kotoučové brzdy
- Ráfkové brzdy
- Jak poznáte, kdy je čas na výměnu brzdových destiček?
Podívejme se na tvar destiček
Deskové brzdové destičky vznikají již několik desetiletí ruku v ruce se zdokonalováním kruhových brzd. Rozdílné brzdy mají různé tvary uchycení a alternativy montáže. U rychlých a sjezdových kol jsou připraveny sledovat další požadavky na práci brzdového rámu. Z tohoto důvodu se používají destičky s větší brzdnou plochou. Existují dva jednoduché způsoby, jak vybrat správný tvar. Staré nebo unikátní destičky z brzd budete moci odmontovat a porovnat tvar nových destiček na internetu, kde objevíte jak originální modely, tak i podobné výrobky od jiných výrobců.
I destičky mají pravidelně vyražené nebo natištěné značky v rámci zadní nebo přední strany. Dalším způsobem výběru destiček je podle druhu brzdových třmenů. Výrobci jako Sram nebo Shimano uvádějí mimo jiné vhodnost pro daný třmen nebo rozumné volby. V současné době je v obchodech příliš mnoho výrobců, kteří vyrábějí tyto běžné varianty odkazující na původní přiřazení kotoučových nebo deskových brzd, např. H01A, BR-M820 atd.
Složení destiček
Mnoho jezdců v dnešní době používá polymer. Ty mají hladkou brzdnou činnost, což znamená, že brzdy nejsou ostré a nemají tendenci se zadrhávat. Při ježdění jsou klidnější a poskytují mimořádné zacházení v různých oblastech. Ti, kteří si vyberou polymerový model, by se neměli zabývat mokrým terénem, odvod tepla a spoléhat na skvělou péči. Ti, kteří si potrpí spíše na ostré brzdění a jízdu v blátě a nepříjemném kombinovaném terénu, by měli dát přednost kovovým. Ty mají v tu chvíli delší životnost, vybroušenější počáteční záběr a nemají problém s vlhkými podmínkami ve srovnání s polymerovými polštáři.
Kovové destičky jsou příliš silné, když jsou vystaveny vyššímu teplu spojenému s častějším brzděním z kopce a při vysoké rychlosti. Pro polymerové destičky se vyrábí i speciální kotouče. Tímto způsobem předepisujeme zkontrolovat nebo potvrdit údaje o brzdovém kotouči, abyste zjistili, zda má omezené použití. Neopodstatněná volba směsi ve spojení s kotoučem může změnit vlastnosti destičky na menší nebo větší rozměry, což ji může rychleji opotřebovat nebo dokonce navždy poškodit. V praxi uvidíte v kovových polštářích rozpoznatelně více kovových/metalických poškození v podobě malých hoblinek.
Ideální odvod tepla
Šíření tepla je největším nepřítelem brzdového systému. S postupnou optimalizací brzdových rámů pro vynikající odvod tepla a s touhou zajistit mimo jiné brzdové třmeny a hadičky byly vytvořeny destičky, které mají integrované chladicího žebrované pláty, nejčastěji z hliníku, přizpůsobené různým druhům brzdových třmenů v závislosti na výrobci.
Tyto pláty se snaží rozptýlit teplo ještě dříve, než se dostane do soustavy. Čím rychleji jedete, tím lépe tyto žebrované pláty vykonávají svou práci. Tyto destičky budou spíše uznávány závodníky ve sjezdu a na ulici, kde se očekává vyšší než maximální rychlost a tvorba tepla. Pro tyto jezdce by mělo být zásadní odvádění tepla. Nepochybujte o tom, že intenzivní šíření tepla je lepší, než nedostatečně odváděné teplo!
Kotoučové brzdy
Kotoučová brzda funguje na principu kotouče spojeného se středem a tzv. třmenem, který je namontován na rámu (vidlici), který obsahuje pístky, jež tlačí brzdové desky na kotouč a brzdí vytvořeným třením. Největší výhodou kotoučových brzd je jejich provedení, které je zejména vyšší než u ráfkových brzd, a co je podstatnější, jejich brzdné provedení je srovnatelné za všech klimatických podmínek. Jejich nevýhodou je vyšší hmotnost, menší nastavitelnost a vyšší cena. V dnešní době se používají dva systémy: mechanický (s lanem) a hydraulický (hadice s kapalinou). Mechanická brzda je méně výkonná, levnější a bez nutnosti měnit brzdovou páku. Brzda hydraulická je schopnější, dražší a obtížněji využitelná.
Kotouče
Každý nový kotouč musí projít kotoučovým omezením. Tato příprava zahrnuje mikročástice z destiček, které se přenášejí na kotouč a díky tomu časem mnohem lépe přilnou k sobě. V případě, že vyměňujete polymerové za kovové (s využitím stávajícího zachyceného kruhu), počítejte s větším rozruchem. Tento efekt by měl ustat ve chvíli, kdy se první mikročástice dostatečně otřou. Buďte opatrní! V případě, že potřebujete pracovat na čištění brzd, použijte prostředky s izopropylalkoholem. V případě, že použijete jiné (např. na auto), může dojít k poškození destiček a celého skeletu.
Kotouče lze rozdělit na dva druhy podle kování — šestidírkové nebo CenterLock, kde se deska musí porovnávat se středem. Rozměry kotoučů se pohybují od 140 mm do 200 mm po 20 mm. V běžných čím větší je kotouč, tím větší je brzdný účinek. V dnešní době lze objevit četné modely a přípravy desky, kde četné komponenty navíc fungují jako chladicí součásti.
Třmen
Třmen je užitková část přední části, která obsahuje pístky (1 až 6), které tlačí na desky. U třmenu rozeznáváme strategii připojení k rámu. Existuje standard IS a Post Mount (PM). Aby se brzda přesně sešla, musí být tyto směrnice splněny jak na brzdě, tak na rámu (vidlici), a to navíc v porovnání s použitým kotoučem. Navzdory tomu, že se toto spojení zdá být poněkud komplikované, není tomu tak, protože existují konektory (středové díly), které mohou napravit zmatek mezi brzdou, rámem a deskou.
Následně při výběru správného adaptéru neustále postupujeme od strany rámu (typ montáže) k brzdovému třmenu (druh montáže), navíc bereme v úvahu rozměr desky. Třmen bez konektoru je připraven pro 160 mm desku vpředu nebo 140 mm vzadu. U větších desek je nutné při výběru konektoru zohlednit zvětšení.
Vedení
Třmen je spojen s brzdovou pákou pomocí hadice s vodním pohonem nebo bowdenového lanka. Bowdenové lanko je u ráfkových brzd standardem. U hydraulických hadic je to obvykle složitější a spojení hadice s pákou a třmenem vyžaduje mimořádné šroubení pro každý druh páky a třmenu. Jako brzdové médium se používá buď minerální olej, nebo brzdová kapalina DOT 3-5. U obou systémů je nutné kapalinu nejpozději po dvou letech vypustit a vyměnit, protože se v ní hromadí zemina a vlhkost, která snižuje bod varu a způsobuje erozi vnitřních částí.
Brzdová páka
Brzdová páka v systému s hydraulikou je velmi komplikovaná, protože všechny systémy poháněné vodou jsou otevřené a brzdová páka obsahuje expanzní nádržku, kde se při zahřátí systému vyměňuje část brzdové kapaliny. Páka tak obsahuje soustavu válců, které zaručují správnou funkci brzdy. Při montáži celé brzdy se zpravidla používá stejná značka páky a třmenu, aby se zajistila správná funkce brzd.
Brzdové destičky
Brzdové destičky jsou součástí brzdového třmenu. Nejčastěji jsou ve třmenu drženy pružinami. Vyrábějí se ve dvou úpravách, buď organické, nebo sintrované. Sintrované destičky jsou obvykle hlučné a mají poněkud vyšší brzdný účinek. Co se týče opotřebení, organické se rychleji opotřebovávají. Při výměně brzdových destiček byste měli vybírat podle druhu třmenu, přičemž každý polštářek má jiný tvar. Proto byste měli zjistit, jaký je typ brzdového třmenu, a vybrat k němu vhodné destičky, a pak si vybrat, zda ty nebo ty.
Ráfkové brzdy
Brzdy na ráfcích se dělí na U-brzdy, V-brzdy a Cantilever. Všechny druhy mají své nároky na konkrétní ovládací prvky a zaměnitelnost je buď nemožná, nebo zahrnuje významné zásahy na kole.
1. U-brake brzdy
U-brzdy se z větší části používají na silničních kolech, starších kolech a kolech BMX. Dané upevnění na rám se provádí tak, že osička brzdy je umístěna v připravené díře uvnitř můstku rámu (vidlice). Jak název napovídá, jejich tvar je srovnatelný s písmenem U. Tyto brzdy jsou k dispozici ve třech různých délkách ramen a zejména u zkušenějších obrysů je nezbytné zkontrolovat tento rozměr. Jejich překážkou je nižší brzdný účinek a vzhledem k uzavřenému vývoji ramen se rychle zanášejí blátem, a proto se na horských a krosových kolech z těchto důvodů nepoužívají.
2. Cantilever brzdy
Jsou to brzdy, které byly vytvořeny v minulosti z požadavku na vývoj horských jízdních kol, aby se odstranily nedostatky U-brzd nebo aby se rozšířila produktivita a vůle jízdního kola prostřednictvím brzdy. Montují se na neobvyklé závity, které jsou přivařeny k rámu (vidlici) a odpovídají standardu. Tento plán se osvědčil a používá se již dlouhou dobu. Ať je to jakkoli, z hlediska provedení byly časem nahrazeny V-brzdami, které jsou založeny na Cantileveru, ale díky svému tvaru dosahují vyššího brzdného účinku.
3. V-brake, tj. brzdy ve tvaru písmene „V“
V-brzdy jsou nástupcem Cantileveru, jsou namontovány na stejných Pivotách a mají tvar písmene V. Jejich velkou výhodou jsou dlouhá ramena, která umožňují vyšší kontrolu nad brzděním, a v současnosti se jedná o nejúčinnější brzdový ráfkový systém. Je důležité si uvědomit, že při přechodu z Cantilever na V-brzdu je nutné vyměnit i brzdové páky, protože je zde odlišné napětí lanka, a proto je nutné použít brzdovou páku s delším napětím lanka.
4. Brzdové špalíky
Brzdové špalky jsou pro každý z druhů brzd odlišné, proto je vybírejte podobně jako na začátku. Takto se dělí na s cartrigi a celé špalky. V případě cartrigových brzd lze vyměnit pouze gumičky, zatímco v případě ostatních lze vyměnit celý špalek. Budete si moci zakoupit buď obyčejné jednobarevné, nebo vícebarevné/vícekomponentní špalíky s výraznými barvami v závislosti na tvrdosti směsi, přičemž každá směs funguje neočekávaným způsobem v několika klimatických podmínkách. Brzdové špalíky s více směsmi mají upravený brzdný účinek za sucha i za vlhka, proto je doporučujeme pro většinu jízdních kol.
Jak poznáte, kdy je čas na výměnu brzdových destiček?
Pro výměnu destiček neexistuje žádný mezistupeň nebo pravidlo. Je to podřízené k využití samotných brzd, podmínkám, ve kterých jsou brzdy využívány, a samozřejmě kvalitě materiálu, ze které jsou polštáře vyrobeny. Brzdové destičky několika lidí vydrží několik dlouhých let a několik jedinců vymění několik sad během jedné sezóny. Rozdíl ve výměnných intervalech bude také v případě, že destičky používáte v těžké, srázné krajině nebo při jízdě po rovině, nebo při jízdě za sucha nebo při jízdě v blátě a písku atd. Existuje množství komponentů a vy byste měli věnovat pozornost kontrole brzdových destiček.
Kontrola opotřebení
Nejjednodušším způsobem kontroly polštářů je vnější kontrola opotřebení, tj. nefunkčnosti materiálu brzdové destičky (dojde k úbytku materiálu). To lze provést s nasazeným kolem, ale opotřebení je viditelnější při sundaném kole. V případě, že kolo sundáváte, dávejte pozor, abyste nestiskli brzdovou páčku, mohlo by dojít k rozlití kapaliny a brzda by se mohla zavzdušnit. V případě, že je brzdový materiál (směs) na destičce menší než 1 mm, je třeba provést výměnu. Pozdní výměna může mít za následek prosakování brzdové směsi do kovové destičky, na kterém je brzdová směs nalepena, a poškození brzdové desky.
Vyjmutí destiček a vyčištění třmenů
Demontáž je možné provést až po sejmutí kola z rámu, aby bylo možné se účinně dostat k brzdovým destičkám. Samotné destičky jsou ve třmenu upevněny šroubovým čepem nebo závlačkou, v obou případech je třeba před vyjmutím šroub nebo závlačku vyjmout. U destiček se vysune hliníková pružina, která drží destičky od sebe.
V tu chvíli musíte brzdový třmen očistit od nečistot, v ideálním případě hadříkem a čisticím sprejem na brzdy nebo odmašťovadlem. V případě, že polštářky mají ještě dostatek brzdové směsi, poctivě je očistěte jemným hadříkem a případně mimořádně jemným smirkovým papírem a vložte je zpět do vyčištěného třmenu. V případě, že je třeba destičky vyměnit, je třeba obměnit obě části (kombinovat), včetně pružiny, která je součástí destiček.
Výměna brzdových destiček
Před skutečnou výměnou je třeba v závislosti na dynamickém opotřebení brzdových destiček a úbytku materiálu, musíte teda zatlačit pístky zpět do jejich jedinečné polohy, tj. aby pístky byly současně se třmeny. Pístky je lepší zasunout zpět s ještě nasazenými starými destičkami, aby nedošlo k poškození pístků nebo nových destiček.
Zatlačení lze provést pomocí vodováhy nebo šroubováku. V případě, že jsou pístky současně se třmenem, budete moci do třmenu vložit nové destičky s pružinou a zajistit je závlačkou. V tu chvíli poctivě nasaďte kolo zpět. Je taky skvělá myšlenka vyčistit brzdové destičky odmašťovadlem ještě před nasazením kola, aby se zachoval odstup od znečištění nových brzd.
Seřízení brzd
Po montáži několikrát stiskněte brzdovou páčku, aby se brzdový systém znovu natlakoval a změňte správnou vzdálenost mezi brzdovými kotouči a destičkami. V tomto smyslu by se po otočení kola neměly destičky dotýkat kotouče, v případě, že se dotýkají, je třeba změnit polohu třmenu vzhledem ke kotouči tak, aby deska procházela středem třmenu a brzdových destiček. Tato manipulace obvykle trvá několik minut, ale v případě, že se na to necítíte nebo nemáte základní vybavení, odvezte vše do servisu.
Údržba systému
Čas od času se vyplatí vyčistit brzdový systém, aby se dosáhlo lepšího provedení a správné funkce. Tato údržba je podřízena především podmínkám, ve kterých na kole jezdíte, v případě, že jezdíte ve špatném počasí, blátě a jiných těžkých prostředích, byste měli destičky vyčistit po každé takové jízdě.
Jak jsme již psali výše, destičky by se v tu chvíli měly z kola vyndat, očistit suchým jemným hadříkem a povrch trochu přebrousit jemným smirkovým papírem. Také brzdový třmen by se měl před opětovnou montáží vyčistit a odmastit. Pokud si na brzdy a brzdové destičky dáváte často pozor, odmění se vám bezproblémovým provozem a extrémním brzdným účinkem.