Jak nasadit řetěz na kolo

Běžní cyklisté mění řetěz mnohokrát za sezónu, ale příležitostní cyklisté by měli brát výměnu jako rutinní úkon. Ukážeme vám, jak to udělat bez námahy v domácích podmínkách. Naučené dovednosti se vám mohou hodit i na ulici při opravě přetrženého řetězu.

Obsah článku

Kdy nastane čas pro výměnu řetězu

Určitě jste si již sehnali informace o tom, jak poznat vytahaný řetěz. Pokud ne, tak nejlépe se pozná tak, že se použije speciální měrky nebo posuvným měřítkem, který na jedenácti spojích naměří hodnotu blížící se 132,9 mm. V tomto okamžiku bychom měli rychle začít hledat nový řetěz. Při výběru se řídíme v podstatě počtem převodů, přesněji počtem pastorků na kazetě nebo šroubovacím vícekolečku. Jedna šířka se používá pro 6-8 převodů, pokročilejší pohony s kazetami s 9, 10, 11 a 12 rychlostmi vyžadují neustále specifickou šířku řetězu.

Dalším ukazatelem je výběr výrobce. Dá se očekávat, že řetěz a kazeta od stejné značky nabídnou klidnější chod a rychlejší pohyb, což oceníte díky vylepšenému tvaru zubů a spojů. V každém případě jsou rozdíly obvykle téměř nepatrné a lze říci, že řetězy a kazety od různých výrobců jsou navzájem konzistentní. Při výběru vás mohou překvapit cenové dostupnosti. Řetězy seženete za méně než dvě stě, ale i za více než tisíc korun. Cenu ovlivňuje kvalita zpracování (duté čepy, lehké spoje atd.) a kvalita materiálu. U dražších řetězů se předpokládá větší kvalita a lepší povrchová úprava. V každém případě nelze výrobce přelstít, praxe častěji ukazuje, že řetěz s dvojnásobnou životností stojí přinejmenším dvakrát tolik. Určitě neprohloupíte v případě, že sáhnete někam pro střední cestu v kvalitě.

Záleží i na nářadí a délce řetězu

Při výměně se neobejdete bez speciálního nýtovače. Často je součástí víceúčelových multiklíčů, ale pro běžné domácí práce je jednoznačně předepsán dílenský typ. Není nezbytně nutné kupovat hned profesionální nýtovač, náhradu lze provést přístroji za dvě stovky. Pro začátek použijte nýtovačku k rozpojení starého řetězu. Vložte spojení řetězu do čelistí nýtovačky, a zafixujete je opěrným šroubem (v případě, že jím nýtovačka disponuje) a vytlačte čep ven. Přitom průběžně kontrolujte, zda trn ukazuje kolmo na řetěz a zda skutečně tlačí do středu čepu. Na začátku klade čep velký odpor, ale jakmile se jej podaří překonat, jde vše bez námahy.

Před samotnou montáží nového řetězu zpravidla musíte zkrátit řetěz o pár článků. Existují různé návrhy, ale v případě, že nahrazujete původní řetěz, který byl na kole z výroby, nebo řetěz, který byl odborně namontován v servisu, je nejjednodušší změřit délku nového řetězu oproti původnímu. Z nového řetězu proto sejměte dostatečné množství spojů, abyste dosáhli stejné délky jako u prvního řetězu. Nový řetěz bude samozřejmě neustále o několik milimetrů delší než opotřebovaný řetěz.

Metoda výměny pro řetěz se spojkou

Skvělou zprávou je, že většina výrobců v současné době přešla na spojky, jejichž použití je méně náročné než nýtování. Pokud nejste šikovní, je nejlepší vybírat pouze řetězy se spojkami. Obvykle proto, že je v podstatě navlékáte přes kladky přehazovačky a vodítkem přesmykače přímo, v tu chvíli nasadíte dvoudílnou spojku a zatížíte pedály, abyste ji zajistili (obvykle ucítíte zvláštní klepnutí). Jedinou potenciální komplikací jsou některé řetězy Shimano, které jsou navrženy tak, aby byly směrové. Poznáte to podle toho, že mají nápisy na jedné straně vnějších spojů. Tyto řetězy jsou namontovány tak, že spoje s nápisem směřují od kola, tj. směrem k vám.

Metoda výměny pro řetěz s čepem

Pokud řetěz není vybaven spojkou, přichází na řadu opět nýtovač. Pokročilé řetězy pro moderní pohony jsou častěji opatřeny spojovacím čepem se zaváděcím trnem. Vložte zaváděcí část do rozhraní, opět upevněte zpětný šroub nýtovače a zasuňte spojovací čep tak, aby byla v jedné rovině s povrchem vnějšího spoje. Nyní sundáme nýtovač a zkontrolujeme, zda je spojovací čep nepochybně ve stejné poloze jako čepy přilehlých spojů. Nesmí být zatlačen ani více, ani méně. V případě, že je vše v pořádku, odlomíme kleštěmi zaváděcí trn. Řetězy pro pohony s menšími otáčkami jsou často vybaveny kolíkem bez zaváděcího trnu připraveným v rámci vnějšího rozhraní. Strategie spojování je stejná jako v předchozím případě, ale je třeba dbát na to, aby nedošlo k deformacím článku a aby bylo zaručeno, že čep vyčnívá na každé straně stejně.Nakonec průběžně kontrolujeme pohyblivost v místě spojení, tyto řetězy se obvykle musí po natažení rozhýbat – nejméně náročným způsobem je často lámáním řetězu do strany. Vezměte řetěz do rukou, položte palce na spoje a ohýbáme řetěze dopředu a dozadu. Přísloví – těžko na cvičišti, lehko na bojišti – platí i pro nýtování. Dokonalý způsob, či zdokonalování práce s nýtovačkou, je nejlepší trénovat na starém řetězu. Zkuste jej několikrát rozpojit tak, abyste nevystrčili čep z řetězu úplně (aby zůstal povysunutý z článku), a poté oba konce opět sepněte. Až poté, co o tom nebudete mít žádné pochybnosti, pusťte se do svého kola. Výměna řetězu není žádná raketová věda, ale bez trochy toho cvičení se neobejdete.


Přečtěte si také

Publikováno
V rubrikách Magazín

Od Verča Hudcová

Studentka marketingu, copywriterka a milovnice kávy, dobrého jídla a zábavy. Ve svém volném čase ráda sportuje, maluje obrazy a čte. Jejím životním snem je procestovat svět.